سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با مبدل حرارتی پوسته و لوله

مبدل های حرارتی پوسته و لوله یک سایت مشترک در سراسر دنیای مهندسی هستند و یکی از دو نوع رایج مبدل های حرارتی هستند. نوع متداول دیگر، مبدل حرارتی صفحه ای است.

 

مبدل حرارتی پوسته و لوله

 

مبدل حرارتی پوسته و لوله دارای طراحی ساده ، ویژگی های قدرتمند و هزینه های خرید و نگهداری نسبتاً کمی هستند. این مبدل ها که دارای سرعت انتقال حرارت بسیار بالایی هستند ، فضای بیشتری نسبت به مبدل حرارتی صفحه ای با ظرفیت تبادل حرارتی مشابه نیاز دارند.

 

اجزای مبدل حرارتی پوسته و لوله

مبدل حرارتی پوسته و لوله از مجموعه ای از لوله ها تشکیل شده است که درون یک ظرف استوانه ای معروف به "پوسته" قرار دارند. تمامی لوله های داخل پوسته در مجموع "بسته لوله" یا "لانه لوله" نامیده می شوند). هر لوله از میان مجموعه ای از سرپیچ ها و ورق های لوله عبور می کند (همچنین به عنوان "پشته های لوله ای" شناخته می شود). یکی از صفحات لوله ثابت است و دیگری آزادانه قابل حرکت است ، این موضوع سبب می شود تا با گرم شدن مبدل حرارتی ، انبساط حرارتی ایجاد شود.

اجزای مبدل حرارتی پوسته ولوله

محیط جریان درون لوله ها به عنوان محیط "سمت لوله" شناخته می شود. محیط جریان یافته در خارج از لوله ها به عنوان محیط "طرف پوسته" شناخته می شود. هر محیط دارای یک ورودی و یک تخلیه است.

محیط کناری لوله معمولاً برای مایع فشار بالا انتخاب می شود زیرا هر لوله می تواند به عنوان یک مخزن فشار کوچک عمل کند. همچنین تولید لوله های دارای فشار بالا نسبت به تولید پوسته دارای فشار بالا مقرون به صرفه است.

 

مثال

یک مبدل حرارتی پوسته و لوله از آب برای خنک سازی روغن استفاده می کند. روغن محیط طرف پوسته است در حالی که آب محیط طرف لوله است. روغن از قسمت ورودی بالا سمت چپ وارد شده و از مبدل حرارتی تا رسیدن به تخلیه پایین سمت راست عبور می کند. آب از لوله های ورودی از سمت راست به سمت تخلیه سمت چپ جریان دارد.

 

مبدلهای حرارتی پوسته و لوله چگونه کار می کنند؟

مبدل حرارتی پوسته و لوله به دو سیستم اصلی تقسیم می شود که از آن به عنوان طرف پوسته و طرف لوله یاد می شود. هر سیستم دارای یک محیط جریان مرتبط است. در مثال ما ، تصور خواهیم کرد که طرف پوسته حاوی روغن معدنی داغ است که باید خنک شود ، در حالی که طرف لوله حاوی آب خنک کننده است.

آب خنک کننده وارد مبدل حرارتی شده و از طریق لوله ها جریان می یابد. روغن معدنی وارد مبدل حرارتی پوسته و لوله شده و در پوسته اطراف لوله ها جریان می یابد. این دو مایعات با هم مخلوط نمی شوند زیرا دیواره لوله ها از این امر جلوگیری می کند. از آنجا که مایعات مستقیماً با هم مخلوط نمی شوند ، خنک کننده غیرمستقیم اتفاق می افتد (نه خنک کننده مستقیم).

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده اطلاعات فنی ، تصاویر و قیمت مبدل حرارتی در معتبرترین برندها و انواع مدل ها به سایت بامین تهویه مراجعه فرمایید. همچنین می توانید از مشاوره رایگان با کارشناسان بامین تهویه بهره مند شوید.